Nog voordat het rij-seizoen begint, wilden een paar leden hun nieuwe, of aangepaste lokomotief eventjes uitproberen of leren kennen. De weersverwachting voor zaterdag was goed en, omdat het kan, waren Niels, Martin, Frank, Ernest, René en Erik-Jan naar Breda gekomen om hun lokomotieven onder stoom te brengen.
Niels had zijn splinternieuwe GWR1366 class bij zich. Deze kleine maar zeer sterke lokomotief heeft hij recent in Engeland opgehaald en was dus voor de eerste keer op de baan te zien.
Het is een 5 inch model van de Great Western Railway dock shunter, die vooral in de havensteden in het zuid-westen van England en Wales gebruikt werd, om goederentreinen tot aan de boot te kunnen rangeren. In zo'n havenrangeerterrein zijn de bochten zeer krap, vandaar de korte wielbasis van deze lok. Er is nog een exemplaar bewaard gebleven bij de South Devon Railway.
Martin had zijn 5 inch City of Truro bij zich. Daar zijn de injectorkranen en -leidingen van vernieuwd. Ook zijn een aantal originele papieren pakkingen vervangen door zgn. vloeibare siliconen pakkingen. Na zo'n aanpassing is het altijd weer even kijken of alles werkt zoals het hoort en netjes dicht zit.
Alles werkte zonder problemen.
Frank heeft aan zijn 7¼ inch B-lok nu de bediening van de remmen gemaakt. Een andere constructie dan origineel op de werktekening, zodat de remhandel niet in de weg zit voor de kolenbunker.
Deze laatste is nu geen dummy meer, maar echt werkend gemaakt met schuif en mogelijkheid om in de cabine de kolen uit de bunker te halen en zo op het vuur te kunnen scheppen. Met de nieuwe eiken vloer in de cabine ziet dit er allemaal zeer echt uit.
Ernest maakte de eerste testrit met de 'Glaskasten', een model van Baureihe 98. Deze speciaal voor de 'Nebenbahn' (buurtspoorweg) ontwikkelde lok, was bedoeld om met slechts één persoon te kunnen bedienen en rijden. Het deels automatische stooksysteem, de mogelijkheid om rond de ketel te lopen en dan toch overal goed zicht te hebben op de baan en dubbele bediening, maakte dat deze lok een economisch antwoord was op de hoge kosten die een spoorbedrijf moest maken. De vele raampjes gaven de lok de bijnaam Glaskasten.Vooral op de wat minder druk bereden banen, hebben deze lokomotiefjes tot aan de komst van de rode railbussen hun dienst succesvol gedaan.
Het model is gebouwd voor een spoorbreedte van 5 inch, en zoals inmiddels gebruikelijk, rijden de lokomotieven die Ernest bouwt altijd van het begin af aan voortreffelijk en zonder problemen.
René had zijn 5 inch versie van het zgn Gea ontwerp bij zich. Dit is een model van een smalspoor Orenstein en Koppel locomtief die gebruikt werd bij vooral bouwprojecten en mijnbouw, waarbij een smalspoor van 60 centimeter gebruikt werd, dat snel en licht aangelegd kon worden.
Dit geheel uit roestvaststaal vervaardigde model had René twee weken geleden nog bij zich bij een groot indoor treffen in Dresden. Daar heeft zelfs Hagen von Ortlof (bekend van het Duitse TV programma 'Eisenbahn Romantik') er nog een paar ronden mee gereden. Hij was 'Begeistert von so ein schöne lok!' 😁
Erik-Jan had zijn 35 jaar oude 'Mona' bij zich. Deze 3½ inch lok komt net uit de revisie. De lokomotief heeft 'groot onderhoud' gehad en is daarvoor helemaal uit elkaar geweest. Veel onderdelen van het drijfwerk zijn vernieuwd, zoals de krukas, lagers, cilinderkranen e.d., de cilinders zijn opnieuw gehoond, de oliepomp voorzien van nieuwe kleppen en nog wat andere kleine onderdelen aangepast. Op zijn blog kun je dit verder bekijken.