Onze eerste rijdag in de lente was weer een gezellige bijeenkomst. Een aantal locomotieven op de hogebaan en de grondbaan zorgde voor een bedrijvige dag.
Omdat een aantal locomotieven gedurende de wintermaanden niet in gebruik geweest zijn, was er hier en daar wat onderhoud nodig aan o.a. klepkastjes, oliepompjes en andere kleine zaken. Een van onze gastrijders gaf ook aan dat juist dit kleine onderhoud en technisch inzicht de hobby zo uitdagend maakt.
Het is niet een kwestie van de 'sleutel omdraaien, startknop drukken en rijden maar', maar echt een spel tussen machinist en locomotief, die naast het rijden ook weet hoe het technisch gedeelte onderhouden moet worden. Het zogenaamde 'gevoel voor de machine', waarover vaak te lezen is in boeken over de historie van het grote spoorbedrijf, geldt ook deels in onze modelspoorwereld. Dat maakt de hobby ook zo interessant en afwisselend.
Jan, onze meest ervaren lasser, heeft nog enkele kleine versterkingen gelast aan de nieuwe clubwagon, zodat ook deze voor het eerst op de baan getest kon worden.
De nieuwe P8 van Ad is inmiddels geheel afgwerkt, de ketel is gekeurd en de lok is klaar om geschilderd te gaan worden.
Ook zijn de seinpalen getest. Dit is de tweede verbeterde versie, waarbij een infraroodsensor de trein op de baan kan detecteren en signaleert wanneer de laatste wagon het baanvak verlaat.